FbPixel
2021 október 25.
Jövő

Az FM-szakma következő évei - 10 meghatározó trend

Az FM-szakma következő évei - 10 meghatározó trend

A világszerte jelenleg is zajló gazdasági, demográfiai és technológiai változások rövid időn belül hatással lesznek a létesítményüzemeltetők munkájára is. A versenyben az marad talpon, aki időben felkészülni az új kihívásokra.

Az üzleti megoldásaival főként épület tulajdonosokat, kereskedelmi szolgáltatókat, munkahelyeket és pénzügyi döntéshozókat támogató Planon szoftverszolgáltató a Gartner és a Frost&Sullivan kutatásaira támaszkodva készítette el azt a White Papert, amely sorra veszi, milyen változások, trendek határozzák meg az FM-szakma következő 3 évét.

Gazdasági változások

A megosztáson alapuló közösségi gazdaság (sharing economy) gyors ütemben fejlődik, a kizárólagos tulajdonlás egyre kevésbé fontos. Előtérbe kerül a platform modell, amelyben a vállalati rendszerek üzleti hálózatokon (platformokon) keresztül kapcsolódnak egymáshoz. Ez elmossa a határokat B2B és B2C szervezetek között, de már egy harmadik forma is megjelent, a C2B (Consumer-to-Business). Utóbbinak kulcselemei a fogyasztók, akik online csatornákon adnak visszajelzést a cégek számára. A jelenlegi gazdasági változásokban továbbra is fontos szerepet játszik a globalizáció és az innováció. Utóbbi nemcsak az erős versenypozíció eléréséhez, de annak megtartásához is elengedhetetlen. Éppen ezért a valódi rugalmasság minden eddiginél fontosabbá válik, de ez még sok vállalat számára kihívást jelent.

Demográfiai változások

Arról már korábban is írtunk, hogy az idősödő társadalom, az egyre kijjebb tolódó nyugdíjkorhatár és hogy a munkavállalók minél hosszabb ideig szeretnének alkalmazásban maradni, azt eredményezi, hogy akár öt különböző generáció is egyszerre lehet jelen a munkahelyeken. De nemcsak a különböző életkorú alkalmazottak eltérő igényei kívánnak még több odafigyelést, hanem a kulturális sokszínűség is.

Technikai fejlesztések

A létesítményvezetők 89%-a szerint az épületüzemeltetés optimalizálása lesz az a vállalati stratégiák egyik legfontosabb eleme a következő 3 évben. Ehhez pedig elengedhetetlen a hatékonyságnövelő intelligens, automatizált rendszerek alkalmazása. Számolni kell továbbá azzal is, hogy ez az innovatív megoldások iránti igény bérlői oldalról is felmerül.

A változásoknak köszönhetően az alábbi 10 trendre érdemes felkészülni a következő években:

  1. Globalizáció és 24 órában zajló gazdaság

A globalizáció eredményeképpen most már a piac tényleg soha nem alszik, ezért a jövőben várhatóan átalakul a hagyományos hétfőtől péntekig, 9-től 5-ig tartó munkarend. A szolgáltatásoknak elérhetőknek kell lenniük a nap 24 órájában, a munkahelyeknek pedig ennek megfelelően szintén rendelkezésre kell állniuk. A létesítményüzemeltetőknek ezért újra kell gondolniuk az épületek karbantartásának és takarításának ütemezését, de a folyamatosan működő légkondicionáló rendszerek is több szempontból okozhatnak fejtörést.

  1. A változás az egyetlen, ami állandó

Az üzleti tevékenységet érintő változások dinamikusabbak, mint valaha, ami nagymértékű rugalmasságot és alkalmazkodást kíván a létesítménygazdálkodásért felelős osztályoktól is. Mindez érinti a bérleti és szolgáltatási szerződéseket, a munkahely kialakítását, valamint igényli a folyamatok standardizálását is.

  1. Fókuszban a termelékenység és a folytonosság

Minden eddiginél fontosabbá válik, hogy az üzletmenet folytonossága ne sérüljön, és a lehető legkevesebb fennakadás legyen a munkahelyeken. Ez mind nagyobb hangsúlyt helyez a létesítményüzemeltetők stratégiai szerepére. Mivel a cégek már nem engedhetnek meg maguknak leállást, az üzemeltetők még kiterjedtebb felelősséget kaphatnak a kockázatkezelésben és a helyreállításokat illetően.

  1. Még több jogi szabályozás

Az átalakuló munkarend és az adatvédelmi kérdéseket is felvető új technológiák óhatatlanul még összetettebb jogi szabályozásokat és megfelelési kritériumokat vonnak maguk után. De egyre szigorúbb követelményeknek kell megfelelni a karbantartás, a fenntarthatóság és a biztonság valamint a pénzügyi átláthatóság területén.

  1. Sokszínűség, különböző igények

Milyen hatással van a munkavállalók különböző életkora, kulturális és vallási hátterük sokfélesége a munkahely és az alkalmazottaknak nyújtott szolgáltatások szervezésére? Ez már régen nem csak HR kérdés, de kihívás az FM-ek számára is. A különböző preferenciák és igényeknek lényegesek is a termelékenység, a motiváltság és a személyes jóllét biztosítása érdekében, amelyben nagy szerep jut a létesítményüzemeltetőknek.

  1. Meghatározó szempont a munkavállalók jólléte

Az előző ponthoz szorosan kapcsolódik az a tény, hogy minél jobban érzik magukat az alkalmazottak egy munkahelyen, annál produktívabbak és motiváltabbak lesznek, ami az egyik legfontosabb szempont a munkaadók számára. A cégeknél központi kérdéssé válik, hogy vonzó munkakörnyezetet biztosítsanak, olyat, amely passzol a márkájukhoz és kielégíti a csapatukban dolgozók igényeit. A munkavállalók is egyre tudatosabbak ebben a kérdésben, és nemcsak a jobb fizetést keresik, hanem bizonyos normák és értékek képviseletét is (például tisztességes üzleti gyakorlat, tehetséggondozó programok, stb.). Az ilyen vonzó munkakörnyezet kialakítása szervezett és felkészült FM-részleg nélkül nem lehetséges.

  1. A fenntartható munkahely megteremtése

A fenntarthatóság ma már komoly versenyelőnyt jelent, és a munkavállalók is egyre tudatosabban választanak olyan cégeket, akiknél ez valóban fontos szempont. A létesítmények felelősek a szén-dioxid-kibocsátás körülbelül 40 %-áért, éppen ezért az FM-ek felelőssége kiemelten magas ebben a kérdésben, és kötelesek hozzájárulni a fenntarthatósági célok eléréséhez.

  1. Integráció és rugalmasság

A létesítményüzemeltetésért felelős részlegnek több osztállyal és számos alvállalkozóval kell együttműködnie munkája során. A hatékonyság a partnerek szoros integrációján múlik, amihez szükség lehet új rendszerek és eljárásmódok kialakítására.

  1. Költséghatékonyság és hozzáadott érték

Az anyagi források elosztása során különösen fontos a magas hatékonyság és a hozzáadott érték. Az FM-eknek pontos számokkal és tényekkel kell alátámasztaniuk, munkájuk milyen mértékben járul hozzá a cég sikeréhez. Ehhez elengedhetetlen, hogy élő kapcsolat alakuljon ki a felsővezetéssel, és a létesítménygazdák pontosan lássák, a szervezet milyen irányba tart, milyen változások várhatóak és ezeket hogyan tudják támogatni.

  1. Lépést tartani a piaci innovációkkal

A piac folyamatosan fejlődik és újul. A létesítményüzemeltetőknek folyamatosan figyelemmel kell kísérniük a legfrisseb fejleményeket és technológiai újításokat, hogy aztán minél gyorsabban alkalmazni tudják azokat. A technológia az FM-ek legjobb barátja lesz a jövőben, segítségével képesek lesznek még jobb döntéseket hozni, előrejelzéseket készíteni, újítani és optimalizálni a hatékonyabb működés érdekében.

AMH
24 cikk