Hogyan hozható ki a legtöbb a létesítményüzemeltetésből? A FacilitiesNet szakértői a szükséges időráfordítás mellett a megfelelő munkaerőben és a kontrollban látja a megoldást. De mit is kell érteni mindez alatt?
Az elmúlt néhány évben is rengeteg újítás történt a létesítmények berendezéseit és az alkalmazott technológiák terén. Ahhoz, hogy ezeket az üzemeltetők megfelelően tudják kezelni és képesek legyenek hatékonyan ellátni a feladataikat, elengedhetetlen megfelelő szakembereket alkalmazni és képezni. Kellő időt biztosítani nekik a munkához és a fejlődéshez, valamint bevezetni a szükséges ellenőrzési folyamatokat.
Az FM-részleg hatékony működése idő kérdése
Ez alatt egyrészt a munkaerő betanítására és az új berendezések beüzemelésére, másrészt a karbantartásra szánt időt kell érteni. Gondoljunk csak bele: egy új kolléga későbbi munkáját nagyban meghatározza az első 48 óra, éppen ezért nem mindegy, azt hogyan, milyen környezetben és mivel tölti. Ha 10 perc alatt minden alapinfót a nyakába zúdítunk, majd sorsára hagyjuk, hogy szóljon, ha szüksége van bármire, az első napjait azzal fogja tölteni, hogy megpróbál mindent maga kitalálni és megoldani. Ez egyrészt több hibalehetőséget rejt magában, másrészt a munkavállóban is több feszültséget generál. Éppen ezért fontos rászánni a kellő időt az új munkatársak megfelelő bevezetésére.
Ugyanez vonatkozik az új berendezésekre is. Az épület karbantartói többnyire nem vettek részt a tervezési folyamatban, nem ismerhetik a fontos részleteket, így ha a betelepítés után nem kapnak semmi mást csak egy használati útmutatót és a felelősséget, garantáltak a fennakadások. A vezetőknek ilyenkor is fontos gondoskodni a megfelelő képzésről. Az idő sarkalatos pont a karbantartás során is. A szakembereknek elegendő időt kell biztosítani a javításra, valamint a költséghatékony fenntartásban kulcsfontosságú a karbantartás időbeli tervezése és ütemezése is.
A megfelelő munkaerő
Megtalálni és megtartani a jó szakembereket már a járvány előtt sem volt egyszerű feladat, a pandémia csak tovább nehezítette a helyzetet. Annak ellenére, hogy a cégek számos lépést tettek, hogy vonzóbbá tegyék a pozíciókat (bónuszok, béremelések, rugalmasság), az FM-piacon mégis komoly hiány tapasztalható a szakképzett munkaerő terén.
A vezetőknek érdemes hangsúlyozniuk a létesítmény üzemeltetését érintő innovációkat, az új technológiákat. Ebből a szempontból a fiatalabb generációk (Y, Z), akik már digitális bennszülöttnek számítanak, komoly szerepet játszanak a létesítményüzemeltetés jövőjében.
A kontroll
A megfelelő irányítás több területre is vonatkozhat: a munkaerővel kapcsolatos költségszabályozásra, az állapotfigyelésre a megelőzést segítő programokkal és a költségvetés ellenőrzésére. Sok cégnél jellemző probléma, hogy az innovációkba fektetett idő, pénz és energia nem térül meg, hiszen az adott technológia segítségével nem érik el a kívánt teljesítményt. Ez azonban a legtöbb esetben a karbantartó személyzet hiányosságai miatt alakul így.
A vezetőknek tehát komoly szerep jut a teljesítménnyel kapcsolatos követelmények megállapításával, a produktivitás folyamatos figyelésével és az eltérésekre adott megfelelő visszajelzésekkel. Fontos az irányelvek és eljárásmódok kidolgozása, a szakembereknek pedig követniük kell a kitűzött stratégiát, és rögzíteni a munkájukhoz fűződő minden adatot. A vezetők így lesznek képesek egyensúlyban tartani a költségeket, a teljesítményt és a kockázatokat, valamint így tudják megalapozottan kijelölni a követendő irányt.