A modern irodaépületek igyekeznek a bérlők minden igényét kielégíteni, még azokat is, amikről talán maguk a bérlők sem tudnak. Lehet, hogy a kevesebb ez esetben is több? A Cushman & Wakefield 132 döntéshozó bevonásával felmérést készített, hogy kiderüljön: mik a legfőbb bérlői szempontok!
Létesítményüzemeltetés: étterem vagy étkezde
Talán nem meglepő, hogy a válaszadók túlnyomó többsége (66%) éttermet vagy étkezdét említett a bérlők legfőbb prioritásakén – derül ki a Cushman & Wakefield kezelésében álló ingatlanok bérlői körében végzett felmérésből. Az új irodaprojektek esetében így már a tervezőasztalon ki kell jelölni az étkezésre, étkeztetésre szánt szolgáltatási területet, az üzemeltetőkre pedig a szolgáltató kiválasztása hárul. Az olyan irodaházak esetében, ahol eddig csak kávékonyha volt, érdemes átgondolni, milyen vendéglátóteret lehet kialakítani vagy hozzáadni a meglévő épületekhez.
Kerékpározási lehetőségek
A ,,kerékpáros létesítmények" a fontossági lista második helyén állnak - ezt a válaszadók több mint fele jelezte – számol be róla a Property Forum. Jelentőségüket az egészséges életmód és fenntarthatósági trendek mellett tovább növeli, hogy a világjárvány miatt is sokan váltottak a közösségiközlekedésről kerékpárra. Az utcai kerékpárparkolónál azonban ma már többet kell kínálni a bérlők számára!
„A bérlők között a második legfontosabb kényelmi szolgáltatás a kerékpáros létesítmények jelenléte. A kerékpárállványok és a mélygarázsban külün kijelölt területek mellett azonban ne felejtsük el a zuhanyzókat és az öltözőket sem. Mindez ma már alapfelszereltség kell legyen az irodaházakban" – emeli ki Agnieszka Małysa-Bartos a Cushman & Wakefield Key Account Managere.
Milyen irányba kell haladni a facility management szakembereknek?
A legfontosabbakat olyan kényelmi szolgáltatások követték, mint a pénzautomata (36%), az élelmiszerbolt (32%) és a kávézó (18%). Bár ezek a lehetőségek is az élen szerepeltek az irodaházakban található szolgáltatások rangsorában, mivel nagyban segítik a munkavállalók időoptimalizálását, hiányuk mégsem érezhető olyan élesen. A bérlők olyan további szolgáltatásokat emeltek ki, mint az edzőterem vagy fitneszközpont és a közösségi (coworking) munkaterület.
A fenti válaszok mindegyike jelzi, milyen irányba kell haladniuk a property és facility management szakembereknek, létesítményüzemeltetőknek, ha a bérlőkért folytatott versenyben az élen szeretnének maradni.