Az egészségügyi intézmények tisztasága a járvány hatására még inkább felértékelődött. Egyre égetőbb azonban a kérdés, hogy a növekvő betegszámmal párhuzamosan hogyan lehet a létesítmények higiéniai biztonságát garantálni úgy, hogy a gyógyítási kapacitás ne sérüljön?
Az egészségügyi intézmények, kórházak, klinikák, orvosi rendelők vagy gyógyszertárak takarítása a világjárványt megelőzően is kiemelten fontos feladat volt, egyedi eljárásokkal, speciális eszközökkel, tisztító és fertőtlenítőszerekkel. Az előírások szigorú betartása nélkül ezek a létesítmények potenciális veszélyforrások páciensek és munkatársak számára egyaránt.
A járvány terjedése csak növelte az iparágban dolgozók amúgy is nagy felelősségét. Egy ilyen pandémiás környezetben teljesen érthető, hogy minden egészségügyi vezető a gyógyításra és az új vírus megismerésére koncentrál, így kevesebb figyelem, idő és pénz jut a kórház napi üzemeltetésére. A helyzet feloldására egyre több külföldi és hazai kórház dönt a takarítási feladatok kiszervezése mellett
Cég a kórházon belül
Akik mégis házon belül tartják a létesítménytakarítást, főként azért teszik, mert így látják biztosítva az alkalmazottak elkötelezését, ami (jó esetben) garancia a feladatok ellátására.
Kérdéses lehet azonban e modell valós költsége, ha figyelembe vesszük, hogy a házon belül tartott takarítói szolgálat azt jelenti, hogy a vezetésnek extra időt, energiát és pénzt kell áldoznia az olyan feladatok ellátására, mint a toborzás, betanítás, folyamatos képzés, a napi munka menedzselése és ellenőrzése, eszközbeszerzések, karbantartás, logisztika, stb. Vagyis gyakorlatilag egy céget kell működtetni a cégen belül – összegzi tapasztalatait az amerikai Stathikis vállalat.
Cég a kórházért
A vállalati alaptevékenységeken túli feladatok kiszervezése jól látható trend a világban, elég csak az ún. SSC (shared service center) központok felvirágzására gondolunk.
A kórházi takarítás kiszervezése nem újkeletű, jól bevált gyakorlat Európa más országaiban és Amerikában. A legtöbb szolgáltató egyetért ért abban, hogy gyakori döntéstámogató érv az idő- és a pénzmegtakarítás, de fontos a gyors reakcióképesség és a megfelelő FM szolgáltató szakmai megbízhatósága is.
Az orvos gyógyít, a szolgáltató takarít
Egy professzionális takarító csapat sok terhet levehet a kórházi menedzsment válláról. Az orvosok, ápolók biztonságban tudnak foglalkozni azzal, ami az elsődleges feladatuk: a gyógyítással – emeli ki egyik legfontosabb érvként a kiszervezés mellett a The Budd Group. Nem a takarítószemélyzet betanítása, felügyelete, a munka minőségének ellenőrzése, a kieső emberek pótlása viszi el figyelme és energiája nagy részét. Mindezért a megbízott FM cég felel.
Gyors megoldás kritikus helyzetekre
Ha hirtelen probléma adódik és áthidaló megoldásokra van szükség, a kiszervezett takarítási szolgáltatók rugalmasabban reagálnak. Könnyen szerveznek extra személyzetet, eszközöket, ha szükséges, módosítják a takarítási ütemtervet. A kritikus helyzetek megoldása ebben az esetben nem a kórházat terheli.
Szakmai biztonság
Az egészségügyi intézmények tisztántartása más közösségi létesítményekhez képest (irodák, szállodák, stb.) összetett feladat, az alkalmazott tisztítószerek és berendezések miatt speciális képesítéseket igényel. A személyzet folyamatos képzése, ellenőrzése, a munka minőségének és hatékonyságának visszamérése elengedhetetlen a betegek és dolgozók biztonsága érdekben is.
Egy dedikált takarítási szolgáltató nagyobb valószínűséggel fér hozzá a legújabb ismeretekhez, eszközökhöz, technológiához. Rajta keresztül olyan tudást, eljárásokat és berendezéseket is elérhetnek az egészségügyi intézmények, amikbe saját költségvetésükből nem biztos, hogy meg tudnának valósítani.