Az évvégi időszak a kiskereskedelmi létesítmények számára az energiafelhasználás terén számos kihívást tartogat. A Facility Executive arra kereste a válasz, hogyan lehet fejleszteni ezt a területet, és ezzel energiát megtakarítani?
A szaküzletek és a különböző áruházak éves forgalmuk 25%-át novemberben és decemberben bonyolítják, ám a nagyobb számú értékesítés nem minden. Fontos szempont a nyereség is, és a karácsonyi időszakban ez lehet az, ami különös kihívást jelent a létesítményüzemeltetőknek. Ilyenkor egyes üzletek hosszabb ideig tartanak nyitva, és az üzletvezetők keményen dolgoznak azon, hogy minél több vásárlót becsábítsanak. Ehhez fontos a megfelelő hőmérséklet és a díszkivilágítás is, ami az aktuális energiaárak mellett kompromisszumokra késztetheti a vállalkozásokat. A helyzetet tovább nehezíti, hogy még rengeteg létesítmény küzd az energiapazarló, elavult világítási vagy HVAC-rendszer problémáival is.
Mivel érdemes kezdeniük az üzemeltetőknek a fejlesztést, hogy a legtöbbet hozzák ki az ünnepekből?
- Javítás, csere
Az első, legfontosabb lépés a meglévő berendezések és a teljes épület energiafogyasztásának átvizsgálása. Nem lehet megspórolni helyszínről helyszínre haladva a kritikus fontosságú a problémák feltárását (pl. nem megfelelő szigetelés vagy lassú HVAC-rendszer) és a szükséges javítások vagy cserék ütemezését. Ezt az ellenőrzést érdemes mielőbb beiktatniuk a létesítményüzemeltetőknek, különben könnyen találhatják magukat szemben egy meghibásodott fűtésrendszerrel az év leghidegebb napján. Ha a problémákat sikerül időben észlelni, pénzt is spórolhatunk - a ConnexFM kutatása szerint a reaktív szervizelés közel háromszor annyiba kerül, mint a megelőző karbantartás.
- Felülvizsgálat
Alapos nyomozásra is szükség lesz az esetleges problémák feltárásához, hiszen sok esetben az energiapazarlás hátteréáben olyan ok áll, amire talán az FM-ek nem is gondolnának. Az ünnepi hajtásban például előfordulhat, hogy a személyzet túl elfoglalt, hogy kellő figyelmet fordítson egy nem megfelelően működő berendezésre, és nem is jelzi a problémát. De az is sok esetben megtörténik, hogy az alkalmazottak nemfigyelnek olyan részletekre, amelyek nagyobb energiafogyasztáshoz vezethetnek, például tárva-nyitva hagyják a bejárati ajtókat a vásárlók, vendégek könnyebb közlekedése érdekében. Éppen ezért tehát fontos, hogy az üzemeltetők képezzék a személyzetet, hogyan teremthetnek egyensúlyt a vásárlók kényelme és az energiatakarékosság között.
- Digitalizáció és automatizálás
Az automatizált, érzékelőkkel ellátott intelligens rendszerek nagy mértékben segítik az üzemeltetők hatékonyabb energiagazdálkodási stratégiáját, és a költségek csökkentését. Az FM-ek a berendezések (HVAC, világítás, automata ajtók) összekapcsolásával a felhőből, valós időben tudják irányítani, automatizálni és módosítani az egyes beállításokat, és amennyiben valamelyik területen pazarlás érzékelhető, azonnal tudnak reagálni rá.
A fenti lépésekkel nemcsak a karácsonyi időszakban, de egész évben is csökkenthető a felesleges energiafelhasználás, és ez nem csupán a költséghatékonyság miatt fontos. Az energiatudatos hozzáállással a cégek a zöldítés terén is nagy lépést tehetnek előre, és az egyre magasabb fenntarthatósági követelményeknek is könnyebben megfelelnek, ami már a bérlők számára is egyre fontosabb szempont.