FbPixel
2021 október 25.
Épületüzemeltetés

Iroda enteriőr: a jó design megoldás egy problémára

Iroda enteriőr: a jó design megoldás egy problémára

Nincs könnyű dolguk a bérbeadóknak, ha a bérlők és az irodában dolgozók minden igényének meg akarnak felelni, emellett pedig a fenntartható környezet és a koronavírus kapcsán az új kritériumoknak is szeretnének eleget tenni. 

Ezzel kapcsolatban osztotta meg tapasztalatait a Real Estate Review-val a szakma több szakértője is.

A munkavállalók egyre nagyobb számban térnek vissza az irodákba, ezért a tulajdonosoknak fel kell készülniük, hogy a vírus utáni helyzetben is megfeleljenek az elvásároknak. Kovács Attila, a Horizon Development ügyvezető partnere szerint a belső terek kialakítását hosszú távon meghatározza majd a fizikai távolságtartás és a szükséges higiénia biztosításának alapelve. Ez lehetővé teszi a terek nagyvonalúbb kihasználását és az elrendezés optimalizálását. Arra is számítani lehet, hogy jelentősen megnövekszik az igény az érintésmentes intelligens megoldásokra.

Salamon Adorján, az Eston International ügyvezető igazgatója az irodák takarítási és fertőtlenítési szolgáltatásai mellett a házon belüli mozgás menedzselésének felülvizsgálatát is fontosnak tartja. Elengedhetetlen, hogy minden bérlő és szolgáltató számára világosak legyenek az új előírások – hangsúlyozta az ügyvezető. A kevesebb irodában tartózkodó ember most még kedvez a munkakörnyezet átalakításának.

Zöldépület-minősítés és jólléti szempontok

Az irodaprojektekben mind fontosabb szerephez jutnak olyan független minősítési rendszerek, mint a BREEAM, a LEED vagy a WELL, ahol a környezetbarát és fenntartható működésre, illetve a munkavállalók jól-létére fókuszálnak. A pontozás során figyelembe veszik az irodai környezetet, a kényelmet, a kellemes légkört, valamint ezek hatását a kollégák elkötelezésére és a produktivitásra. Az ilyen akkreditáció plusz vonzerőnek számít az irodaválasztás során.

Gereben Mátyás, a CPI Property Group országmenedzsere Real Estate Reviewnak elmondta, hogy bár az ár és az elhelyezkedés még továbbra is a két legfontosabb szempont a döntéshozatalkor, egyre jobban felértékelődnek olyan emberi tényezők is, amelyek az alkalmazottak kényelmét és jó közérzetét szolgálják.

Autómosó, elektromosautó-töltő, megannyi új igény

Ma már elengedhetetlen többek között a biciklitároló, a zuhanyzási lehetőség biztosítása, a megfelelő esővízgyűjtő rendszer vagy az akadálymentesített kialakítás. De egyre fontosabbá válik a jó tömegközlekedés és megfelelő parkolási lehetőség, az elérhető edzőterem vagy futópálya – ezt pedig már Valter Kalaus, a Cresa Hungary ügyvezető partnere hangsúlyozta. Tapasztalatai szerint a minőségi étkezési, kávézási lehetőségek, a közeli autómosók és elektromosautó-töltők mellett a portaszolgálat is népszerű szempont.

A belső terek kialakításának súlyát és a megfelelő ingatlankezelés fontosságát támasztja alá, hogy 10 projekt esetében már folyamatban van a WELL minősítés vagy előminősítés – jegyezte meg Barta Zsombor, a Magyar Környezettudatos Építés Egyesületének elnöke.

Az igények tehát folyamatosan nőnek, a döntéshozók egyre tudatosabbak, így a létesítmények tulajdonosai számára is központi kérdéssé vált az alkalmazottak megtartása és elégedettsége. Nem kérdés tehát, hogy egy vonzó irodabelső igazi HR-fegyvernek számít.

Mit hoz a jövő?

A legtöbb változást közép- és hosszútávon egyértelműen a járványhelyzet generálja. A megfelelő higiénia és biztonság alapelvárások maradnak a vírus után is. Már most érezhető a bérlők megnövekedett érdeklődése az olyan megoldások iránt, amelyekkel a szükséges távolságtartást lehetővé tudják tenni.

Számítani lehet változásra az irodahelyiségek kihasználtságában is. A belső terek esetében olyan biztonságos közösségi terek kialakítása kerül a középpontba, amelyek alkalmasak a találkozásra és a közös munkára.

A tulajdonosok számára az egyik legnagyobb kihívás várhatóan az lesz, hogy a működés költségeinek optimalizálása mellett is megtartsák a szolgáltatás színvonalát.

A munkavállalóknak is változtatni kell bizonyos szokásaikon

A cégeknek nemcsak azt kell számításba venniük, hogy rendelkezésre áll-e a másfél méter távolság a székek között vagy az előírás szerinti fertőtlenítőt használják-e. Sokkal fontosabb, hogy a munkavállalók is elfogadják, hogy változtatniuk kell bizonyos szokásaikon. Ezek azok a kérdések, amelyek most világszerte foglalkoztatják a szakmát.

Egyelőre nehéz megválaszolni, vajon hosszú távon milyen hatást gyakorol a koronavírus a táv- és irodai munkára, ami további kérdéseket vet fel a produktivitás, a kényelem, a céges költségvetés és az alkalmazottak megtartása szempontjából is. Noah Steinberg, a WING Zrt. ügyvezető igazgatója szerint az érzékelhető, hogy a munkavállalók egyre inkább értékelik az irodai környezetben végzett közös munkát és a kreatív folyamatokat, amelyekben a csapatmunka révén vehetnek részt. Így a jövőben várhatóan felértékelődik az irodában töltött idő, aminek köszönhetően még nagyobb hangsúlyt kaphat a belső tér is.

(Forrás: Real Estate Review, fotó: Telekom)

fmbusiness.hu
106 cikk