FbPixel
2021 október 25.
Jövő

Átvehetik a robotok az irányítást?

Átvehetik a robotok az irányítást?

Amilyen dinamikusan fejlődnek a létesítményüzemeltetésben is használt technológiák, úgy fogalmazódik meg egyre gyakrabban a kérdés a szakemberek részéről: hogyan változtatja meg a robotika az FM-szakmát?

A fejlődés megállíthatatlan

Addig, hogy az alapvető menedzsment feladatokat ellátó robotok valósággá váljanak, még van pár évünk, emellett tanulmányok azt is alátámasztották, hogy problémamegoldás esetén szívesebben lépünk kapcsolatba valós személlyel automatizált megoldások helyett. Ráadásul az újabb technológiák bevezetésének kezdeti költségei, a lassabb megtérülés és az adatvédelemmel kapcsolatos aggályok is olyan tényezők, amelyek tovább lassíthatják ezeknek az elterjedését. Lassíthatják, de meg nem állíthatják!

A fejlesztő cégek folyamatosan újabb, kényelmesebb és könnyen integtrálható innovációkon dolgoznak. Éppen ezért az FM-eknek is érdemes minél előbb elkezdeniük ismerkedni a robotok, drónok, mobilalkalmazások, önvezető járművek és a blockchain világával.

Fő a biztonság

Mivel a fejlesztő cégek kiemelt figyelmet fordítanak erre a szegmensre, ráadásul olyan eszközökről van szó, amelyek nagyban megkönnyítik az üzemeltetők munkáját, az épületbiztonság az egyik olyan terület, ahol gyorsan és könnyen alkalmazhatók a legújabb technológiák. Ráadásul ebben a szegmensben a befektetés is hamarabb megtérülni látszik. Már most olyan lehetőségek állnak rendelkezésre, amelyek messze meghaladják az emberi képességeket, és ezáltal még biztonságosabbá teszik a létesítményeket.

SZE_2_robot_2_knightscope

fotó: Knightscope

A Knightscope robotikai a cég az Allied Universal biztonsági céggel együttműködve például olyan biztonsági robotokat telepít, amelyek hőképalkotó és rendszámfelismerő képességekkel rendelkeznek és vizsgálatokat végeznek a létesítmény környékén. De a beléptető rendszerek területén is egyre nagyobb igény várható a modernebb technológiákra. A fejlett biztonsági kamerák például képesek lehetnek azonosítani a rendellenességeket egy adott helyiségben, és azonnal visszajelzést adhatnak a személyzetnek a lehetséges problémákról. Olyan biometrikus azonosítást, mint az arcfelismerés pedig már világszerte használnak az irodaházakban, így könnyedén szigorítható a biztonság, és elkerülhető az illetéktelen személyek belépése. Ezek a technológiák jelentős segítséget jelenthetnek a létesítményüzemeltetők számára.

Könnyebb, gyorsabb kiszolgálás

A robot-technológia különösen hasznos lehet a jövőben a fogadóhelyiségekben. Képernyővel ellátott robotok segíthetik az épületbe való bejelentkezést, és a belépőt fogadó személyek értesítése is automatizált folyamat lehet. Ez gyorsabb kiszolgálást jelenthet a vendégek számára pl. egy irodaházban, és egyszerűsíti a házon belüli folyamatokat is. De a személyes naptárakkal összehangolt mesterséges intelligencia segíthet például a szabad tárgyalók megtalálásában is.

SZE_2_robot_3_softbankrobotics

fotó: SoftBank Robotics

A fenti előnyöket számba véve nem is meglepő, hogy számos fejlesztő cég dolgozik folyamatosan a legmegfelelőbb technológiák kialakításán. A SoftBank Robotics például mesterséges intelligánciával rendelkező, több nyelven beszélő robotot fejleszt, de egy másik projektjük Pepper, a humanoid tulajdonságokkal rendelkező robot is képes a vendégekkel kommunikálni.

Takarításra és tereprendezésre a ViaBot nevű cég fejleszt egy kültéren alkalmazható létesítménykezelő robotot, amely képes lesz takarítani, söpörni, füvet nyírni és felmosni. Magyarországon pedig a B+N Referencia Zrt. büszkélkedhet sajátfejlesztésű, ROBIN névre keresztelt takarítórobotokkal, melyeket fővárosi középületekben és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren is dolgoznak.

SZE_2_robot_4_bnref

fotó: B+N Referencia Zrt.

Sok más cég dolgozik hasonló projekteken, s bár ezek még csak a fejlesztés korai szakaszában vannak, bepillantást adnak abba, mi várható a talán nem is olyan távoli jövőben.

Bár a robotok megállíthatatlanul közelednek, az biztos: a létesítményüzemeltetési szakemberekre a jövőben is nagy szükség lesz, pusztán átalakulnak feladataik, felelősségük és a tőlük elvárt tudás. Fontos szerepük lesz például abban, hogy kiválasszák a megfelelő, személyre szabott technológiákat, eldöntsék, hogyan lehet a leghatékonyabban alkalmazni azokat, majd folyamatosan felügyeljék működésüket.

 

Forrás: BOMA Magazine

fmbusiness.hu
106 cikk