Megnéztük a KSH árindexét az üzleti takarítási szolgáltatásra vonatkozóan, valamint az elmúlt 5 év minimálbér összegének alakulását. Érdekes és tanulságos kép rajzolódik ki, és azonnal felmerül egy kérdés: hogyan tudja egy FM-szolgáltató kigazdálkodni az árbevétel és a költségek növekedési ütemének a különbségét?
A facility management szolgáltató választásnál egy facility menedzser vagy beszerzési vezető elsősorban az árak alapján dönt, hiszen ezek a szolgáltatások – vagy legalábbis ezek egy része, mint például a takarítás - első ránézésre könnyen helyettesíthetőnek tűnhetnek. Mindegy ki csinálja, csak legyen olcsó. Biztos, hogy ennyire egyszerű a kérdés?
Ugyan a robotika lassan betör az FM piacra is, de ma még a takarítási költségek döntő része az emberi erőforrás költsége. A Központi Statisztikai Hivatal árindexe szerint az üzleti partnereknek nyújtott takarítási szolgáltatás
2015-höz képest az idei harmadik negyedévre mindössze 14 százalékkal drágult.
Ehhez képest a bruttó minimálbér összege az elmúlt 5 évben összesen 53 százalékkal emelkedett.
A kérdés azonnal felmerül: hogyan tudja egy FM-szolgáltató kigazdálkodni az árbevétel és a költségek növekedési ütemének a különbségét? Kurtán fogalmazva a válaszra kérdés a válasz, de talán mondhatnánk azt is, hogy költői kérdés: nem jelenti be az alkalmazottait, vagy esetleg sokkal alacsonyabb órabérre, mint amennyit dolgozik valójában?
Kockázatok és mellékhatások
Tehát ha pusztán árak alapján döntünk, akkor vélhetően a feketegazdaság erősödését támogatjuk. Ez nyilvánvalóan nem jó a nemzetgazdaságnak, sem ez egyénnek, aki így kapja a fizetését, de mindez kockázatot jelenthet az adott megbízónak is. Hiszen például egy be nem jelentett alkalmazott nem vonható felelősségre semmilyen, a munkája során okozott anyagi vagy nem anyagi kárért. A szolgáltató persze felelősségre vonható, de egy mikro- vagy kisvállalat a minimális tőkéjével nagy valószínűséggel nem fogja tudni a kárt kompenzálni. Egy be nem jelentett alkalmazott a szolgáltató számára is nagy kockázat - és itt most ne kizárólagosan a hatósági bírságra gondoljunk –, hiszen a megrendelt szolgáltatások teljesülését kockáztatja.
Érdemes tehát átgondolni az FM szolgáltató-választásnál a döntési szempontokat. Az ár mellett legalább ugyanilyen súlya van annak (vagy legalábbis kellene, hogy legyen), hogy mennyire megbízható az adott szolgáltató, milyen garanciák vannak arra, hogy az általa ajánlott szolgáltatást képes lesz folyamatosan és állandó színvonalon teljesíteni. Érdemes megnézni a cég alkalmazottainak számát, valamint az árajánlat értékelésénél nem árt figyelembe venni, hogy az ajánlati ár képes-e fedezni az alkalmazottak bérét, legalább minimálbér szinten.