FbPixel
2024 március 29.
Épületüzemeltetés

Színkódolt eszközök – biztonság és hatékonyságnövelés a takarításban

Színkódolt eszközök – biztonság és hatékonyságnövelés a takarításban

A kaliforniai Riverside Egyetem közel 150 gondnokot foglalkoztat, akik hozzávetőlegesen 6 millió m2 terület takarításáért felelnek naponta. Hasonló méretű területek jellemeznek nagyobb kórházakat, egészségügyi létesítményeket, bevásárlóközpontokat vagy éppen repülőtereket is. Nem csoda, hogy ezek a létesítmények folyamatosan keresik a hatékonyságot fenntartható módon támogató megoldásokat. Ekkora méreteknél a legkisebb változtatás is a munka megkönnyítését és így jelentős eredményeket vagy éppen ellenkezőleg, bonyodalmakat és visszaeséseket okozhat.

Egyszerű megoldás a keresztfertőzések elkerülésére

A mikroszálas kendőkkel való takarításra való áttérés környezetbarát szempontoknak is megfelel, hiszen a takarítás során használt eszközöket mindig újra fel lehet használni. Nem mellékes az sem, hogy ezek az eszközök lehetővé teszik a szennyeződések durva vegyszerek nélküli eltávolítását is. Ezért ezt a módszertant már korábban bevezette a létesítmény. Továbbra is megoldandó feladat maradt azonban az egyetemen a keresztfertőzések elkerülése. Ez hívta életre a színkódolt rendszer bevezetését, amelyben különböző színű törlőkendőket használnak az egyes tisztítási feladatokhoz és területekhez.

A keresztfertőzések elkerülése különösen fontos kérdés még az egészségügyi intézményekben is, hiszen a New England Medical Journal kutatása szerint évente 721 000 egészségügyi ellátással összefüggő fertőzést jelentenek, amelyből 75 000 eset halálos kimenetelű. A színkódolt takarítási eszközök ezért sok más ágazat mellett az egészségügyben is nagy lépést jelenthetnek a biztonságosabb környezet megteremtése felé.

A rendszer bevezetése előtt fontos az oktatás

A Riverside Egyetemen az átállást nemcsak az üzemeltetők és a takarítók fogadták jól, hanem az épületet használók is folyamatosan pozitív visszajelzéseket adtak ezzel kapcsolatban. Azonban egy hasonló rendszer bevezetése sok esetben problémákba is ütközhet, például a takarító személyzet ellenállása miatt. Felmerülhet ugyanis olyan kifogás is, hogy a hatalmas terület miatt nincs ideje a takarítóknak azon aggódni, hogy éppen milyen színű eszközt használnak. Éppen ezért érdemes a bevezetéskor részletes oktatást tartani az alkalmazottaknak arról is, hogy hogyan terjedhetnek a veszélyes kórokozók egyik területről a másikra, és arról, hogy a rendszert könnyű megszokni, utána pedig kényelmesebbé válik a napi munka. A színkódolás előnye továbbá az is, hogy ez a módszer a személyzet számára is higiénikusabb.

Fokozatos átállás

A változás a kaliforniai egyetemen sem egyik napról a másikra történt. Mielőtt bevezették volna a színkódolt programot, számos lépést tettek annak érdekében, hogy zökkenőmentes legyen az indulás. A vezetők fontos szerepet játszottak annak meghatározásában, hogy mely színeket rendeljék az egyes területekhez vagy feladatokhoz. A program elindításakor egy könnyen követhető, színkódolt táblázatot is készítettek a takarító személyzet számára, amelyet a szekrényükbe akaszthattak, ez pedig emlékeztethette őket arra, hogy az egyes színek mit jelentenek.

 

SZE_5_mikroszalas_2_0211

Színkódolt kockázatok

A piros a magas kockázatú területeket jelezte (pl. WC-k, piszoárok), a sárga a közepes kockázatúakat (pl. mosdók, zuhanyzók, pultok, adagolók és berendezési tárgyak), a zöld az alacsony kockázatúakat (pl. irodák portalanítása), a kék pedig azokat a közepes kockázatú felületeket, amelyek nem a mellékhelyiségekben találhatók, ám sokan használják (pl. ajtókilincsek, a liftgombok és korlátok).

A megfelelő eszközök feladatokhoz való párosítása után az üzemeltetőknek a logisztikára is különösen oda kellett figyelniük, például arra, hogy a takarítók mindig el legyenek látva tiszta törlőkendőkkel, és a használt piros színűeket szigorúan a többitől elkülönítve gyűjtsék.

A különböző színek alkalmazása javasolt a lehető legtöbb tisztító eszköz esetében, például a mikroszálas felmosófejeknél is. A keresztfertőzések megelőzése érdekében ugyanis kerülni kell ugyanannak a felmosófejnek a mosdóban és az általános területeken való használatát.

Az eredmény felülmúlta a várakozásokat

Az üzemeltetők azt tapasztalták, hogy a program bevezetése után kevesebb vegyszert kellett használniuk, és ezáltal költséget takarítottak meg. A kiadásokat úgy is jobban nyomon tudták követni, hogy minden egyes takarítónak meghatározott számú törlőkendőt adtak ki, és a cserére szorulókat mindig a feletteseiknek kellett leadniuk.

A legfontosabb fejlemény azonban az volt, hogy a rendszer bevezetése egyszerűbbé, hatékonyabbá és biztonságosabbá tette a takarító személyzet számára a takarítást: megszüntette a zavart azzal kapcsolatban, hogy milyen eszközt kell használni az egyes területekhez. Emellett az sem elhanyagolható szempont, hogy az épületet használók körében is megnyugtató érzést kelt, amikor látják, hogy a takarító egy iroda tisztításához más színű kendőt használ, mint a mosdóéhoz.

 

Forrás: cleanlink.com, monarchbrands.com

fmbusiness.hu
403 cikk

fmbusiness.hu Az fmbusiness.hu létesítményüzemeltetési portál.

Facility management hírek, érdekességek, innovációk és riportok az online térben. Az fmbusiness.hu üzemeltetője és hírügynöksége az Arany-Média Hírügynökség. A facility management hírportál főbb témái: épületüzemeltetés, létesítményüzemeltetés, ingatlan és irodaház hírek, építési és öko technológiák, külföldi és hazai szakmai érdekességek, újdonságok.