FbPixel
2021 október 25.
Épületüzemeltetés

A koronavírus és az FM-szakma digitalizációja

A koronavírus és az FM-szakma digitalizációja

Milyen hatása van a koronavírusnak az FM-szakma digitalizációjára? - Erre a kérdésre kereste a választ legfrissebb nemzetközi kutatásában az IDC Hungary a LEO szakértőinek bevonásával.

A Létesítménygazdálkodási és Épületüzemeltetési Szolgáltatók Országos Szövetsége - LEO -  szakértőinek bevonásával készült felmérésből egyértelműen látszik: a járványhelyzet sok ponton befolyásolta a létesítményüzemeltetők munkáját, a szakma digitális transzformációjára is hatott rövid- közép- és hosszú távon.

Az FM szerepének jelentősége

Az FM-szakma számos területén érzékelhető a digitalizáció fontossága a rövid távú igények és a hosszabb távú stratégiai tervezés szempontjából egyaránt. Előtérbe kerültek az épületet használók egészségének és biztonságának kérdése mellett az automatizált bérleti ügyintézés, az épületinformációs modellezés és a kiterjesztett formatervezési menedzsment.

A kutatás arra is rámutatott, hogy tovább nő az FM-ek stratégiai szerepe, ahogyan felelősségük és feladataik köre is. Ügyelniük kell az ügyfelek elégedettségére és a márka által képviselt értékekre, valamint szorosan kell együttműködniük a HR és IT osztályokkal, hogy hatékonyan tudják kiszolgálni a munkavállalók igényeit, javítva ezzel a termelékenységet. Emellett a létesítménygazdának az energiahatékonyságra is különös figyelmet kell fordítania, így az ehhez kapcsolódó mérésekre, jogszabályokra és új rendszerekre is. A fenntarthatóságnak pedig mára a főbb szempontok között kell szerepelnie az FM listáján, legyen szó szén-dioxid mérésről, hulladékkezelésről, tanúsítványokról vagy új, betartandó szabályok bevezetéséről.

Tovább nőttek a már elindult tendenciák

A szervezetek számára az üzletmenet folytonossága, a költségoptimalizálás és a rugalmasság kerültek középpontba, amikhez továbbra is főként szoftverszolgáltatásokat (SaaS) alkalmaznak. Ezek támogatják az FM-ek új feladatait is: az épületben tartózkodók érintkezésének nyomon követését, és ennek megfelelően a kellő biztonság megszervezését, vagy a távmunka miatt az irodák újragondolását. De az e-kereskedelem előretörésével azt is figyelembe kell venni, hogy most a raktárakra helyeződik nagyobb hangsúly, valamint a vírus az automatizált gyárak szerveződését is felgyorsította.

Mi igényel azonnali cselekvést?

A járványhelyzetben elsődleges cél az üzletmenet gyors helyreállítása, és az új helyzethez való alkalmazkodás. Ezeket nagyban megkönnyíthetik a digitális megoldások, például az automatizált helyfoglalás, a vizuális térkihasználás és a távvezérlési alkalmazások. A technikusok például gyakran végzik távolról a karbantartást, és számukra szükséges megadni minden olyan (okos) eszközt, amely ezt a lehető leghatékonyabbá teszi munkájukat.

A változó igényeket könnyebb lekövetni, ha a szervezetek digitalizálják az ingatlanelemzést, a befektetéseket érintő stratégiát, és intelligens technológiával emelik magasabb szintre a projektmenedzsmentet. Ezekkel elérhető, hogy a folyamatok automatizálttá váljanak, miközben a kiadások is folyamatos kontroll alatt vannak.

Rövid távon optimalizálni kell a digitalizáció segítségével

A digitalizálásra való folyamatos törekvéssel optimalizálhatók az erőforrások és a terepen végzett műveletek, ideértve az épületinformációs modellezést vagy a központosított eszközfigyelést és diagnosztikát. Leegyszerűsödik a döntéshozatal és az adminisztráció, mint például a dinamikus tértervezés, az automatizált bérleti adminisztráció és az intelligens bérlőkezelés.

Hosszú távú stratégia: egy digitális létesítménykezelő szervezet kialakítása

Hosszú távon a digitalizációval racionalizálhatók a folyamatok. Mesterséges intelligencia és okos megoldások alkalmazásával például elkerülhető, hogy a technikusok garanciavállalás nélküli berendezéseken dolgozzanak, valamint ezek segítségével a leszerelési műveletekre is megbízható terv készíthető. Az autonóm létesítmény kiépítésében és a kézi beavatkozás csökkentésében szintén az intelligens technológiák segítenek.

Az IDC COVID-19 kutatása továbbra is azt mutatja, hogy a szervezetek az üzleti folyamatosságra, a költségoptimalizálásra és az üzleti rugalmasságra összpontosító SaaS-alkalmazásokat helyezik előtérbe a vállalkozások működtetése érdekében. A létesítményvezetésre új feladatok várnak a munkába való visszatérés támogatásával és a bérlők egészségének és biztonságának biztosításával.

fmbusiness.hu
106 cikk