A többség nyitottan áll a mesterséges intelligenciához (MI) Magyarországon, ugyanakkor még kevesen használják - értesült az fmbusiness.hu. Mutatjuk az AI-val (MI-vel) kapcsolatos hazai friss kutatás eredményét.
79 százalék azok aránya, akik úgy vélik, hogy tudják, mi a mesterséges intelligencia, annak gyakorlati hasznosításában csak 3,9 pontot érnek el egy 10-es skálán - derült ki a Publicis Groupe Hungary és a GKID Research & Consulting reprezentatív kutatásából.
Az MTI-nek küldött közleményük szerint a több mint kétezer résztvevős kutatás alapján a mindennapokban a válaszadók 26 százaléka használ MI-alapú alkalmazásokat, leggyakrabban fordításra (53 százalék), általános keresésekhez (45 százalék) és személyes kérdések megválaszolására (35 százalék).
Az iskolai feladatok mindent visznek, a diákoknak aranybánya a mesterséges intelligencia
Kiemelkednek a diákok, 78 százalékuk használja az MI-t iskolai feladatokhoz.
A legismertebb MI-eszközök közé tartoznak a nyelvfelismerési és gépi fordítási szoftverek, amelyeket a lakosság 69 százaléka ismer, és 51 százaléka aktívan használ - értesült az fmbusiness.hu.
Ezen túl a válaszadók harmada használ chatbotokat és virtuális ügyfélszolgálati asszisztenseket, míg 26 százalékuk olyan virtuális okos asszisztenseket, mint a Siri vagy a Google Assistant.
A Z generáció, aktívan használja az MI-t
A kutatás szerint jelentősek a generációs különbségek is az MI használatában: a fiatalabbak, különösen a Z generáció, aktívan használja a MI-t, míg az idősebbek inkább elméleti szinten támogatják a technológia megismerését.
A Z generáció (1997-2012) 91 százaléka ismeri a MI fogalmát, 46 százaléka napi szinten használja. A esterséges intelligencia alapú megoldások, mint például a ChatGPT iskolai feladatok megoldásában is gyakran használt, népszerű eszköz.
A kutatás rávilágít arra, hogy a fehérgalléros munkavállalók egyre inkább kísérleteznek az MI alkalmazásával, bár a technológia széles körű és megbízható használata még nem elterjedt.
Mire használják a munkahelyen a mesterséges intelligenciát?
A válaszadók 27 százaléka már használt mesterséges intelligenciát a munkahelyi feladatok megoldására, 18 százalékuk pedig adatelemzéshez is bevonta az MI-t.
Mint azt az fmbusiness.hu a kutatási eredményekből megtudta, az irodai dolgozók 40 százaléka továbbra sem használja a MI-t, vagy nem biztos annak hatékonyságában.
AI Readiness Index, mesterséges intelligencia-érettség mérése
Az MI-érettség mérésére bevezették az "AI Readiness Index"-et, ami egy 10 fokú skálán vizsgálja a válaszadók MI-hez kapcsolódó aktuális tudását, használati szokásait, a munkájukra és a hétköznapokra gyakorolt hatását.
Ez alapján a magyar lakosság AI Readiness Indexe 3,9 pont lett, a magánéletre-hétköznapokra gyakorolt hatása érte el a legmagasabb pontot (5,2), míg a kihasználás a legalacsonyabbat (2,8).
Hogyan látja az Óbudai Egyetem doktorandusz hallgatója?
Egy másik - idei évben készült hazai - MI-felmérés kapcsán Balogh Attila, az Óbudai Egyetem doktorandusz hallgatója és tanársegédje, az MMI Egyesület stratégiai vezetője és akkreditált mentora az fmbusiness.hu érdeklődésére válaszolva elmondta, hogy ugyan a megkérdezett magyar és nemzetközi diákok közel felének nem volt előzetes tapasztalata az MI oktatásban történő használata kapcsán, döntő többségük azt állította, hogy biztosan meg tudná tanulni a használatát, és 91 százalékban azt gondolják, hogy az MI eszközök és rendszerek pozitívan járulnának hozzá a tanulmányaikhoz.
Érdekes módon az MI nyújtotta lehetőségeket leginkább az egyéni tanulási formák (58 százalék), illetve a hatékonyabb tanulói interakciók és bevonás (45 százalék) kapcsán említették meg, a tanulási eredmények javítása (40 százalék) csak harmadik helyre szorult a képzeletbeli dobogón.
A tanulók könnyen tudnának alkalmazkodni az MI-környezetű oktatáshoz, és úgy gondolják, hogy a mesterséges intelligencia segítséget tudna nyújtani a tanulási lehetőségek kapcsán
A felmérésre hivatkozva a 25 éves IT és telekommunikációs, valamint 20 éves felsővezetői tapasztalattal rendelkező Balogh Attila külön érdekességként kiemelte, hogy 92 százaléka a tanulóknak azt jelezte, hogy könnyen tudnának alkalmazkodni az MI-környezetű oktatáshoz és 94 százalékban gondolják úgy, hogy a mesterséges intelligencia segítséget tudna nyújtani a tanulási lehetőségek kapcsán mutatkozó esetleges egyenlőtlenségi helyzetek megoldása kapcsán is.
Kiemelendő, hogy a kutatás alapján a diákok 97 százaléka úgy gondolja, hogy az őket oktató tanároknak is meg kellene tanulniuk a mesterséges intelligencia használatát, és mielőbb felkészülni az MI-vel támogatott tanórák tartására, tananyagok, kurzusok létrehozására - mondta az fmbusiness.hu-nak Balogh Attila.
Fotó-illusztráció: mesterséges intelligencia, DALL·E, Balogh Attila linkedin