FbPixel
2024 október 05.
Jövő

Kik, hol, hogyan és mire használják a mesterséges intelligenciát Magyarországon?

Kik, hol, hogyan és mire használják a mesterséges intelligenciát Magyarországon?

A többség nyitottan áll a mesterséges intelligenciához (MI) Magyarországon, ugyanakkor még kevesen használják - értesült az fmbusiness.hu. Mutatjuk az AI-val (MI-vel) kapcsolatos hazai friss kutatás eredményét.

79 százalék azok aránya, akik úgy vélik, hogy tudják, mi a mesterséges intelligencia, annak gyakorlati hasznosításában csak 3,9 pontot érnek el egy 10-es skálán - derült ki a Publicis Groupe Hungary és a GKID Research & Consulting reprezentatív kutatásából. 

Az MTI-nek küldött közleményük szerint a több mint kétezer résztvevős kutatás alapján a mindennapokban a válaszadók 26 százaléka használ MI-alapú alkalmazásokat, leggyakrabban fordításra (53 százalék), általános keresésekhez (45 százalék) és személyes kérdések megválaszolására (35 százalék).

Az iskolai feladatok mindent visznek, a diákoknak aranybánya a mesterséges intelligencia

Kiemelkednek a diákok, 78 százalékuk használja az MI-t iskolai feladatokhoz. 

A legismertebb MI-eszközök közé tartoznak a nyelvfelismerési és gépi fordítási szoftverek, amelyeket a lakosság 69 százaléka ismer, és 51 százaléka aktívan használ - értesült az fmbusiness.hu. 

Ezen túl a válaszadók harmada használ chatbotokat és virtuális ügyfélszolgálati asszisztenseket, míg 26 százalékuk olyan virtuális okos asszisztenseket, mint a Siri vagy a Google Assistant.

A Z generáció, aktívan használja az MI-t

A kutatás szerint jelentősek a generációs különbségek is az MI használatában: a fiatalabbak, különösen a Z generáció, aktívan használja a MI-t, míg az idősebbek inkább elméleti szinten támogatják a technológia megismerését. 

A Z generáció (1997-2012) 91 százaléka ismeri a MI fogalmát, 46 százaléka napi szinten használja. A esterséges intelligencia alapú megoldások, mint például a ChatGPT iskolai feladatok megoldásában is gyakran használt, népszerű eszköz.

A kutatás rávilágít arra, hogy a fehérgalléros munkavállalók egyre inkább kísérleteznek az MI alkalmazásával, bár a technológia széles körű és megbízható használata még nem elterjedt.

Mire használják a munkahelyen a mesterséges intelligenciát? 

A válaszadók 27 százaléka már használt mesterséges intelligenciát a munkahelyi feladatok megoldására, 18 százalékuk pedig adatelemzéshez is bevonta az MI-t.

Mint azt az fmbusiness.hu a kutatási eredményekből megtudta, az irodai dolgozók 40 százaléka továbbra sem használja a MI-t, vagy nem biztos annak hatékonyságában.

AI Readiness Index, mesterséges intelligencia-érettség mérése     

Az MI-érettség mérésére bevezették az "AI Readiness Index"-et, ami egy 10 fokú skálán vizsgálja a válaszadók MI-hez kapcsolódó aktuális tudását, használati szokásait, a munkájukra és a hétköznapokra gyakorolt hatását.

Ez alapján a magyar lakosság AI Readiness Indexe 3,9 pont lett, a magánéletre-hétköznapokra gyakorolt hatása érte el a legmagasabb pontot (5,2), míg a kihasználás a legalacsonyabbat (2,8).

Hogyan látja az Óbudai Egyetem doktorandusz hallgatója?

Egy másik - idei évben készült hazai - MI-felmérés kapcsán Balogh Attila, az Óbudai Egyetem doktorandusz hallgatója és tanársegédje, az MMI Egyesület stratégiai vezetője és akkreditált mentora az fmbusiness.hu érdeklődésére válaszolva elmondta, hogy ugyan a megkérdezett magyar és nemzetközi diákok közel felének nem volt előzetes tapasztalata az MI oktatásban történő használata kapcsán, döntő többségük azt állította, hogy biztosan meg tudná tanulni a használatát, és 91 százalékban azt gondolják, hogy az MI eszközök és rendszerek pozitívan járulnának hozzá a tanulmányaikhoz.

Balogh Attila, a Mind Mate Inspiration egyesület stratégiai vezetője, az Óbudai Egyetem doktorandusza, tanársegédje

Érdekes módon az MI nyújtotta lehetőségeket leginkább az egyéni tanulási formák (58 százalék), illetve a hatékonyabb tanulói interakciók és bevonás (45 százalék) kapcsán említették meg, a tanulási eredmények javítása (40 százalék) csak harmadik helyre szorult a képzeletbeli dobogón.

A tanulók könnyen tudnának alkalmazkodni az MI-környezetű oktatáshoz, és úgy gondolják, hogy a mesterséges intelligencia segítséget tudna nyújtani a tanulási lehetőségek kapcsán

A felmérésre hivatkozva a 25 éves IT és telekommunikációs, valamint 20 éves felsővezetői tapasztalattal rendelkező Balogh Attila külön érdekességként kiemelte, hogy  92 százaléka a tanulóknak azt jelezte, hogy könnyen tudnának alkalmazkodni az MI-környezetű oktatáshoz és 94 százalékban gondolják úgy, hogy a mesterséges intelligencia segítséget tudna nyújtani a tanulási lehetőségek kapcsán mutatkozó esetleges egyenlőtlenségi helyzetek megoldása kapcsán is.

Kiemelendő, hogy a kutatás alapján a diákok 97 százaléka úgy gondolja, hogy az őket oktató tanároknak is meg kellene tanulniuk a mesterséges intelligencia használatát, és mielőbb felkészülni az MI-vel támogatott tanórák tartására, tananyagok, kurzusok létrehozására - mondta az fmbusiness.hu-nak Balogh Attila.

Fotó-illusztráció: mesterséges intelligencia, DALL·E, Balogh Attila linkedin

fmbusiness.hu
507 cikk

fmbusiness.hu Az fmbusiness.hu létesítményüzemeltetési portál.

Facility management hírek, érdekességek, innovációk és riportok az online térben. Az fmbusiness.hu üzemeltetője és hírügynöksége az Arany-Média Hírügynökség. A facility management hírportál főbb témái: épületüzemeltetés, létesítményüzemeltetés, ingatlan és irodaház hírek, építési és öko technológiák, külföldi és hazai szakmai érdekességek, újdonságok.