A növekvő bérlői igények, valamint a költség- és energiahatékonysági törekvések arra ösztönzik a létesítményüzemeltetőket, hogy minél több innovatív technológiát alkalmazzanak. Soroljuk, mely digitális megoldások a legnépszerűbbek 2021-ben!
2021-ben minden eddiginél több technológiához férhetünk hozzá. Az új digitális megoldások még hatékonyabbá teszik a munkafolyamatokat és a bérlők jóllétéhez is nagyban hozzájárulnak. A Disruptive Technologies összegyűjtötte azt az öt trendet, amit érdemes minden létesítménygazdának követnie a fenntarthatóbb, biztonságosabb és hatékonyabb épületekért.
-
Érzékelőalapú technológia
A különböző szenzorokon alapuló intelligens megoldásokat talán már nem kell bemutatni, hiszen ezeket a hazai piacon is egyre szélesebb körben alkalmazzák a létesíményüzemeltetők. Ez nem véletlen, hiszen ezek a technológiák jelentősen megkönnyíthetik az FM-ek munkáját: az egyes eszközök automatikusan kommunikálják aktuális állapotukat, és a konfigurálás vagy karbantartás percek alatt elvégezhető. A szenzorok képesek olyan hasznos adatokat gyűjteni az épületről, mint a hőmérséklet, a páratartalom vagy a szellőzőrendszer, esetleg az elektromos hálózat műszaki állapota. De emellett könnyedén követhető az egyes helyiségek kihasználtsága vagy a mellékhelyiségek tisztasága, ráadásul panelek segítségével a bérlők is gyorsan adhatnak visszajelzést a környezet minőségével kapcsolatban.
-
Adatelemzést segítő megoldások
Az adatok rendszerezése és elemzése kulcsfontosságú a facility managerek számára. Annak érdekében, hogy a hatékony adatgyűjtés és feldolgozás a lehető legkevesebb időt vegye igénybe sok üzemeltető olyan rendszert telepít, amely a gyűjtött adatokból automatikusan elvégzi a kívánt műveleteket. Például a szellőzés vagy a hőmérséklet beállítása történhet az alapján, hogy a beépített rendszerek hány ember jelenlétét érzékelik az egyes helyiségekben. Az ehhez hasonló épületoptimalizáló megoldásokkal a teljes energiafelhasználás 15-40%-a is megspórolható.
Az épületirányítási rendszereket egyre gyakrabban egészítik ki különböző adatelemző platformokkal. Ezek segítségével a használati és fogyasztási minták könnyen felismerhetők, így a szakemberek számára átlátható, hogy mi és miért történik az épületben, megelőzhetővé téve komolyabb fennakadást okozó problémákat. Több épület kezelése esetében a gyűjtött adatok alapján a mesterséges intelligencia azt is képes azonosítani, hogy az egyik épület energiafelhasználása miért hatékonyabb, mint a másiké, és ez alapján racionalizálja az üzemeltetést.
-
Felhőalapú adatgyűjtés
A felhőalapú szolgáltatásoknak számos előnye közül talán a legfontosabb, hogy nagy mértékben leegyszerűsítik az adatgyűjtést, valamint rendszerezett és személyre szabott hozzáférést biztosítanak az adatokhoz. További fontos jellemzőjük, hogy használatukkal az adatvesztés kockázata gyakorlatilag megszűnik.
-
Távfelügyelet
A járvány egyik hozadéka a távoli munkavégzés felértékelődése, így az épületek és az egyes eszközök távolról való felügyelete és irányítása 2021-ben is az egyik legfontosabb szempont az FM-szakmában. Ehhez elengedhetetlen az említett intelligens érzékelők, az adatgyűjtés és a felhőalapú szolgáltatások alkalmazása is, hiszen ezek képesek biztosítani a teljes rálátást az épület kulcsfontosságú eszközeire és a környezet aktuális állapotára.
-
Digitális munkahelyi szolgáltatások
A digitális munkahelyi szolgáltatások legfőbb célja sokáig a munkavállalók és a bérlők kényelmének jobb kiszolgálása volt. Digitális támogatással lehetőség nyílt többek között a munkaállomások, a tárgyalók vagy az ebédlő foglaltságának szabályozására, a gyors visszajelzésre az üzemeltetők felé és további segítő funkciók elérésére.
A pandémia kitörésével azonban ezen a területen is másra helyeződött a fókusz, így a kényelmi funkciók helyett a bérlők egészsége és biztonsága került előtérbe. Ennek érdekében ezek a szolgáltatások a megfelelő higiénia meglétét és a szükséges távolságtartás biztosítását kezdték el elsősorban szolgálni. A hőmérséklet és a relatív páratartalom követése például a vírusok minimális terjedése miatt vált kiemelten fontossá, különböző intelligens eszközök és panelek segítségével pedig a személyes interakciók száma is csökkenthető.