Február elején évtizedek után újra szállodahajót bocsátottak vízre a komáromi hajógyárban. Az Albertinát várhatóan sűrűn láthatjuk majd a budapesti rakpartról is.
A 1,5 éves tervezési és kivitelezési munka után 85%-os készültséggel engedték vízre február elején a komáromi hajógyárban az Albertina szállodahajót. A Pozsonyban létrehozott, később a bécsi főhercegi palotába költöztetett művészeti gyűjteményről elkeresztelt hajó várhatóan Pozsonyban állomásozik majd - amikor éppen nem szállít utasokat Passau és Budapest között.
A SAM gyárában összeállított hajótest 110 méter hosszú, 7,5 méter magas, 11,4 méter széles. Három teljes értékű fedélzeti szintjén és napozóteraszán étteremmel, játszótérrel és 250 vendég és 38 fős legénység fogadására elegendő kabinkapacitással várja az indulást.
Az Albertina várhatóan 3-4 hónap múlva lesz teljesen üzemkész, így ha a járványhelyzet engedi, 2021 júniusában fogadhatja első vendégeit. A Riseday társaság tulajdonában lévő szállodahajó idén a Dunán, a Passau-Budapest útvonalon közlekedik, de a jövőben útra kel a Rajnán és a Majnán is.
Létesítményüzemeltetés a vízen: ez nem hotel és úszólétesítmény üzemeltetése!
Egy szállodahajó üzemeltetése komplex feladat, nem pusztán egy hotel és egy úszólétesítmény egyszerű házasítása. Bár az FM csapata minden olyan feladatot is ellát, amit a szárazföldi személyzet, mégis másfajta háttértámogatást, gondolkodást és stratégiát igényel. „A hajóutazás nem lebegő szálloda, ez egy teljesen más üzlet” - foglalja össze Scott Heintzeman, a Carlson Company Seven Seas Cruises igazgatójaként szerzett tapasztalatait egy még a Hospitality Upgradenek adott interjújában.
A tengerjáró ipar számára a beszerzési, eladási és személyzeti folyamatok sokkal bonyolultabbak, mint a szállodák esetében. Gondoljunk csak a hajók beszerzésének és raktározásának összetett logisztikájára. Vagy a többnyire határozott idejű szerződéssel dolgozó nemzetközi személyzet foglalkoztatásának összehangolására az összes nemzetközi alkalmazási törvény betartásának figyelembevételével. De a vendégek és a legénység biztonsága is szintén kiemelt kérdés, csakúgy, mint a fedélzeti környezet növekvő összetettsége.
Van még ott, ahonnan az Albertina jön
A kihívás tehát adott egy szállodahajó, tenger- vagy óceánjáró esetében, de az úszólétesítményen ritkák is az egyhangú hétköznapok.
A SAM hajó- és gépgyárban hamarosan megkezdődik két 45 méteres komp és két 35 méteres katamarán gyártása is, melyek 2022 tavaszától a Balatonon közlekednek majd.
Forrás: mstvkn, parameter.sk