Számos épület tervezése során válik a funkcionalitás a legfőbb rendező elvvé. A munkavállalók elkötelezése érdekében azonban egyáltalán nem mindegy, hogy mekkora figyelmet fordítanak a tervezők az emberközpontúságra. A Facilitiesnet utánajárt, milyen igények merülnek fel olyan munkahelyi környezetben is, ahol jellemzően nem a kényelem a legfőbb szempont.
Az olyan létesítmények kialakítása során, amelyek zavartalan működése kiemelten fontos, és egy kisebb leállás is hatalmas kiesést okozhat, a megfelelő hűtőrendszer, a könnyű karbantartás vagy a biztonság minden mással szemben elsőbbséget élveznek. Erre kiváló példák az adatközpontok, éppen ezért vizsgált meg a Facilitiesnet ezek közül hármat az Egyesült Államokban, és hármat Európában. A kutatás célja az volt, hogy kiderítsék, hogyan segíthető a munkavállalók elkötelezése ezekben a hatalmas épületekben, amelyekben a funkcionalitás prioritást élvez, és amelyekben mégis rengeteg ember dolgozik együtt. A felmérés több mint egy évig tartott, melynek során megfigyeléseken, formális és informális beszélgetéseken keresztül vonták le a tanulságokat.
Fontos meghallgatni a kollégákat, és tanulni a tapasztalatokból
Az egyik legfontosabb tanulság a visszajelzések jelentősége volt. Bár ma már a legtöbb munkahelyet a technológia határoz meg, ha a cél az emberközpontú környezet kialakítása, elengedhetetlen, hogy lehetőséget teremtsünk a munkatársaknak, hogy elmondják tapasztalataikat. Az adatok mellett a különböző nézőpontok és a személyes történetek megismerése is segít a megfelelő célok kijelölésében a munkahelyi elkötelezettség növelése érdekében.
Egy másik konklúzióra, a részletek tanulmányozásának fontosságára az európai és amerikai létesítmények eltérő sajátosságai mutattak rá. Az európai szabályozások között például olyan alapvető jólléti előírások szerepeltek, amelyek az amerikaiból hiányoztak. Emellett fény derült többek között arra is, hogy a kötelezően kialakított helyiségek közül voltak olyanok, amelyeket egyáltalán nem használtak, így ezeket átépíthették a valódi szükségleteknek megfelelően.
Kényelem mindenek előtt
Bár egy adatközpontról talán nem a kényelem az első, ami eszünkbe jut, a felmérés során kiderült, hogy a munkavállalóknak nagyon is fontos ez a szempont. Az étterem, a sportolási lehetőségek, a mosodai szolgáltatás, a nagyobb közösségi terek vagy éppen a saját szekrények megléte mind olyan tényezők, amelyet a megkérdezettek preferenciaként emeltek ki. Ezek segítik a személyre szabottság érzését növelni a munkatársakban, akik ez által is jobban tudnak kapcsolódni a munkahelyhez.
Emellett a kényelmet szolgálja a terek rugalmas kialakítása is, amelyek a jövőben könnyedén átépíthetőek az új igényeknek megfelelően. Érdemes előre gondolni a jövő kihívásaira, a legújabb technológiákra és a változó trendek által generált szükségletekre.
Egyre nagyobb a közösségi élet iránti vágy
Bár a kutatás ideje alatt még nem volt befolyásoló tényező a vírus, már ekkor egyértelművé vált, hogy a munkavállalóknak kimondottan nagy az igényük az együtt végzett munka és a közösen eltöltött idő iránt. Éppen ezért a közösségi terek jelentősége megnőtt, valamint a nagy, nyitott irodai tér mellett az elvonulásra alkalmas helyiségek is fontossá váltak. A csoportosulás iránti vágy a vírushelyzetben talán csak még tovább nőtt, ám a kialakítás szempontjából a járvány újabb megoldandó kihívásokat is állított a létesítmények elé.