Az idén 10 éves jubileumát ünneplő Létesítménygazdálkodási és Épületüzemeltetési Szolgáltatók Országos Szövetségének (LEO) elnöke a szakma jövőjéről beszélve elmondta: a szakma egészen biztosan átalakul, amelyben jelentős szerepe lesz az outsourcingnak, az ingatlanüzemeltetés kiszervezésének.
Vágó László, az idén februárban megválasztott LEO elnök a szövetség elmúlt 10 éve mellett a következő 10 évről is beszélt. A szakember az fmbusiness.hu-nak elmondta, a jövő egészen biztosan át fog alakulni, a változás elkerülhetetlen.
„Már megjelentek az okosházak, okoslakások, okosirodák. Egyre több olyan berendezés vesz körül bennünket, amely már saját maga jelzi a hibát, a karbantartás szükségességét, a csere időpontját. Az épületeket egyre több szenzorral szereljük fel. Már most is grandiózus mennyiségű adat keletkezik és ez folyamatosan nő. A jövő afelé megy, hogy a mesterséges intelligencia kezeli és dolgozza fel az adatokat, sőt, riportálja és ezek alapján javaslatot is tesz a szükséges teendőkre. A robbanásszerű változás az adatgyűjtés- és adatelemzés területén következik be. Ehhez pedig szakemberek, facility management cégek kellenek” – mondta a létesítménygazdálkodási szövetség elnöke.
Fenntartható üzemeltetés, körforgásos gazdasági szemlélet
Vágó László szerint a fenntartható üzemeltetéshez is szakemberek, FM cégek kellenek. „A körforgásos gazdasági szemlélet térnyerésével valószínűsítem, hogy egyre fontosabb lesz a moduláris rendszer az épületekben. Az építészeti, még inkább a gépészeti rendszerek csereszabatos LEGO-szerű egységekből fognak felépülni, a karbantartás, javítás idejére egy másik LEGO-típusú elemmel pótoljuk. A körforgásos szemléletnek megfelelő, könnyen javítható rendszerek is magukkal hozzák a szakma gyökeres átalakulását. Ebből következően a szaktudás és a szakcégek szerepe egyre inkább felértékelődik” – mondta a szakember.
A kiszervezés nem újkeletű az ingatlan szektorban – jegyezte meg Vágó László, aki már 20 évvel ezelőtt a kiszervezés úttörője volt. „Mára bőven van gyakorlati tapasztalatunk az ingatlanszolgáltatások kiszervezéséről, első kézből is, hiszen 20 évvel ezelőtt a Neo Property Services Zrt. maga is kiszervezéssel jött létre” – emlékezik vissza Vágó László.
A 20 év kiszervezési tapasztalattal rendelkező manager megjegyezte, a kiszervezéssel kapcsolatos döntést mindig az adott vállalatra és tevékenységre szabva kell meghozni.
Ingatlanüzemeltetés: outsourcing, kiszervezés?
„Sajnos a szóhasználat még szakmai körökben is elég pongyola, sokaknak nem világos a fogalmak pontos jelentése. Az outsourcing egy komplex feladatcsomag külső szakcégnek történő átadása, míg az outstaffing pedig a feladatok és az azt végző munkatársak együttes kiszervezését jelenti. A vállalatok a saját üzleti tevékenységüket támogató, jelen esetben ingatlan szolgáltatási feladatokat szervezik ki olyan cégekhez, amelyeknek ez a főtevékenysége. A folyamatok hatékonysága a kiszervezés során megnő, mivel egy profi szakcég kidolgozott feltételrendszerébe (szakemberek, folyamatok, eszközök) épülnek be. Az outsourcing partner, amelynek ez a főtevékenysége, jobban ki tudja használni a szinergiákat, megoldani a helyettesítést, kezelni a fluktuációt” – sorolta Vágó László az ingatlanokkal kapcsolatos kiszervezés, outsourcing előnyeit.
A kórházüzemeltetés kiszervezése, létesítmények üzemeltetése csökkenti az egészségügyi személyzet leterheltségét és növeli a betegellátás szakmai színvonalát
A Létesítménygazdálkodási és Épületüzemeltetési Szolgáltatók Országos Szövetségének elnöke az ingatlanüzemeltetés kiszervezés jó példájaként említette a kórházüzemeltetés outsourcing projektjét.
„Jó példa a kórházak üzemeltetésének kiszervezése, amely tehermentesíti a kórházakat, így azoknak sokkal több idejük, energiájuk és pénzük marad arra, hogy fő feladatukkal, a betegek gyógyításával foglalkozzanak. A létesítmények üzemeltetése szakértő kezekbe kerül, akik ehhez korszerű technológiai háttérrel, erőforrásokkal és tapasztalattal rendelkeznek. Mindez nemcsak a betegek és hozzátartozóik, hanem a kórházi dolgozók életét is megkönnyíti: csökkenti az egészségügyi személyzet leterheltségét és növeli a betegellátás szakmai színvonalát. A tapasztalataink azt mutatják, hogy a kiszervezéssel a létesítményüzemeltetés költséghatékonyabb tud lenni” – mondta az fmbusiness.hu-nak Vágó László.
A szakember az outsourcing mellett említette még az innovációt, amely az FM cégeknél – és a cégeket tömörítő szövetségnél – egyértelműen kézzel fogható. Ezáltal pedig az üzemeltetett ingatlanokhoz is könnyebben eljut.
Költséghatékonyabb és precízebb létesítményüzemeltetés
A Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) július elsejével vette át a budapesti kórházak üzemeltetését, amely nagyobb probléma nélkül lezajlott.
Január elsejétől a vidéki kórházak üzemeltetését is átveszi a KEF, ezzel 81 kórház, 3-4 ezer ingatlan, 2 millió négyzetméternyi területén végez létesítményüzemeltetési feladatokat (műszaki üzemeltetés, takarítás, őrzés-védelem, park- és kertgondozás).
Bodó Attila Pál, a KEF főigazgató-helyettese az inforádiónak elmondta, a kórházak létesítményüzemeltetésének országos szintű kiszervezése hosszú távon költséghatékonyságot eredményez.