Március 17-én kezdetét vette a Budapest szimbólumának is tekintett Széchenyi lánchíd felújítása, amely már régóta a főváros tervei között szerepelt. Az elképzelések szerint a munkálatok befejezése, illetve a teljes átadás-átvétel 2023 őszén várható - az fmbusiness.hu cikke.
A közbeszerzési eljáráson az A-Híd Zrt. nyerte el a lehetőséget Magyarország egyik legfontosabb műemlékének felújítására, amelyet nettó 18,8 milliárd forintért valósít meg. A kivitelezők már le is zárták hídfők környékét és a járdákat, hogy el tudják végezni az előkészületeket. Elsőként a munkaterület, az alépítmények és a közműcsatlakozások felmérését végzik el, majd felállítják az állványzatot és a darupályát. Így a hídon a gyalogos forgalom megszűnik, június közepétől pedig az autósforgalom elől is lezárják a hidat - várhatóan 18 hónapig.
A tervek szerint többek között az alábbi munkálatokat végzik el a felújítás során:
- javítják az acélszerkezetet, gondoskodnak azok rozsdavédelméről,
- a közúti pályalemezt és a járdákat újjáépítik,
- felújítják és visszaépítik a műemléki elemeket, például a kőoroszlánokat vagy a gyalogos korlátokat,
- felújítják és szigetelik a föld alatti lehorgonyzó kamrákat,
- átépítik a szellőzőket a budai oldalon,
- rendezik a Duna-medert, roncs- és lőszermentesítik azt,
- korszerűsítik a hajózási jelzéseket,
- felújítják a hídfőkben lévő gyalogos aluljárókat,
- új, LED-technológiás világítást alakítanak ki változtatható színű díszvilágítással.
Halaszthatatlanná vált a felújítás
Az idén 172 éves hídon utoljára több mint 30 éve végeztek jelentősebb munkálatokat, éppen ezért időszerűvé vált az újbóli restaurálás. A bő három évtized során olyan mértékben elhasználódott az építmény minden egyes része, hogy az nagy valószínűséggel 10-15 éven belül életveszélyessé is válhatott volna.
A legfőbb probléma a rozsdásodás, amely mára már hatalmas károkat okozott a járdák szerkezeteinél és a láncfejeknél is. Ezeknek további romlása a híd teherbírásának jelentős csökkenéséhez vezethetne.
A pályaszerkezet ma még biztonságosan képes ellátni feladatát, ám ennek újraépítése is aktuálissá vált. Ami tovább nehezíti a munkát, és annak idejét is nagyban megnövelheti, az a hídfelújításnak az a sajátossága, hogy egyes részek csak menet közben válnak hozzáférhetővé, így a kár valós mértéke és a szükséges beavatkozás is csak később válik világossá. Szakértők szerint, a híd elhanyagolt állapota miatt, nagy valószínűséggel érhetik kellemetlen meglepetések a szakembereket.
Horváth Adrián, a Lánchíd felújítási tervét készítő csoport vezetője az Indexnek nyilatkozott a fenti problémák kapcsán, és kiemelte, hogy a megoldás valójában nem az időszakos nagy felújítás lenne, hanem a rendszeres karbantartás. Ha a felmerülő problémákat időben és szakszerűen kezelnék, a híd akár 30-35 évig is megőrizhetné minőségi, biztonságos állapotát.
Egy műemlék helyreállítása mindig nagy kihívás
Mivel a Lánchíd műemlék, a felújítását tovább bonyolítja az is, hogy számos speciális kritériumnak kell megfelelni a munkálatok elvégzése során. Különös figyelmet kell fordítani arra, hogy a teljes átalakítás – például a lámpaoszlopoké vagy a korlátoké – korhű módon történjen. A mintavétel és az öntvények elkészítése is a már meglévő elemek alapján zajlik, a kőoroszlánok és egyéb műemlék elemek helyreállításához pedig erre specializálódott, külön engedéllyel rendelkező restaurátorokat vonnak be.