FM Business – külföld, szén-dioxid-leválasztó létesítmény. A környezetvédelmi aktivisták tiltakozása ellenére engedélyezték a rotterdami kikötő nagyszabású szén-dioxid-tárolási projektjének folytatását.
Az államtanácsi ítéletről szóló közlemény szerint a gazdasági és klímavédelmi, valamint a lakhatási és területrendezési minisztérium objektív adatokkal igazolta, hogy a konstrukció nem lesz negatív hatással a közelében fekvő nyolc természetvédelmi körzetre és nitrogénhatása sem károsítja a természetet.
Az államtanács úgy véli, hogy a minisztériumi értékelések jól bizonyíthatóan kimutatják, hogy a Porthos-projekt „nem érinti jelentősen” a természetvédelmi területeket.
„Ráadásul a nitrogénhatások felmérése a helyes feltételezések alapján és a szükséges alapossággal történt. Így a természetvédelmi törvény követelményei teljesültek” - olvasható az ítéletben.
Mi az a Porthos?
A Porthos projektet fejleszt ki a rotterdami kikötő iparából származó CO₂ szállítására és az Északi-tenger alatti üres gázmezőkben való tárolására. A Porthos a P ort o f R otterdam CO₂ T ransport H ub és az O offshore S tároló rövidítése.
Hollandiának egyértelmű éghajlati célkitűzései vannak: az üvegházhatású gázok kibocsátását 2030-ban legalább 55%-kal kell csökkenteni 1990-hez képest. 2050-ben Hollandiának éghajlatsemlegesnek kell lennie.
Az éghajlati célkitűzések elérésének egyik módja a CO₂ leválasztása és tárolása (röviden: Carbon Capture and Storage, CCS). A holland éghajlati megállapodás kiemeli a CET fontosságát az energetikai átállásban - olvasható a projekt honlapján.
Porthos projekt: 2 százalékkal csökkentené Hollandia éves szén-dioxid-kibocsátását
A minisztériumok eredetileg úgynevezett építési mentességet engedélyeztek a Porthos projekt esetében, amely szerint az ideiglenes nitrogénhatásokat nem szükséges vizsgálni. A Mobilisation for the Environment (MOB) holland környezetvédő szervezet azonban bírósághoz fordult kifogásolva az eljárást, így egy alsóbb fokú közigazgatási bíróság az illetékes minisztériumokat egyedi értékelés elkészítésére kötelezte.
A tervezett Porthos projekt, amelyet a Royal Dutch Shell, az Exxon Mobil, az Air Liquide és az Air Products ipari nagyvállalatok konzorciuma fejlesztett ki, Európa legnagyobb szén-dioxid-leválasztó és tároló létesítményét hozná létre, amely várhatóan 2 százalékkal csökkentené az ország éves szén-dioxid-kibocsátását. A fejlesztési terv lehetővé teszi, hogy a rotterdami kikötő területén az iparból származó szén-dioxidot az Északi-tenger alatti üres gázmezőkben tárolják. Ehhez a kikötő területéről a szén-dioxidot az Északi-tengerbe szállító csővezetéket építenek.
Tiltakozik a Mobilisation for the Environment
A terv ellen tiltakozó Mobilisation for the Environment szerint az építkezés során olyan nagy mennyiségű nitrogén szabadulna fel, amely károsíthatja a természetet, különösen a rotterdami dűnés természetvédelmi területeket.
Az NlTimes hírportálnak a Porthos-projekt szóvivője nyilatkozott, aki szerint az általuk elvégzett hatásvizsgálat arra a következtetésre jutott, hogy a konstrukció során 160 tonna nitrogén szabadul majd fel. "Ez összehasonlítható azzal a mennyiséggel, amelyet egy dízelautó bocsát ki 200 ezer kilométer megtétele során" - tette hozzá.
A társadalom még mindig függ a fosszilis tüzelőanyagoktól
A MOB vezetője, Johan Vollenbroek úgy véli, hogy az üvegházhatású gázok megkötése és tárolása is lassítja a tisztább energiára való átállást.
„A projekt meghosszabbítja a fosszilis tüzelőanyagok élettartamát. Abszurd, hogy Hollandia továbbra is támogatja a fosszilis tüzelőanyagokat” - jelentette ki.
A Porthos szóvivője azonban hangsúlyozta, hogy a társadalom még mindig annyira függ a fosszilis tüzelőanyagoktól, hogy lehetetlen lesz a globális felmelegedést korlátozni a szén-dioxid tárolása nélkül. „A társadalomnak időre van szüksége ahhoz, hogy fenntarthatóbbá váljon. A projektet valóban átmeneti megoldásnak kell tekinteni" - érvelt.
MTI, porthosco2.nl